Тенденції лабораторного ринку

Що «шукали» в Інтернеті потенційні клієнти лабораторій протягом 2020 року?

Факт, що суспільний попит на лабораторну діагностику за останній рік суттєво збільшився, уже не викликає жодних сумнівів у професійному середовищі, величезною мірою через незаперечність та самоочевидність двох основних його причин:

  • по-перше, з’явилась величезна кількість людей, які прагнуть здати COVID-тести без відповідного скерування лікаря;
  • по-друге, індивідуальна увага до стану власного здоров’я (у слабкі ланки котрого й націлюється підступний вірус) уже зросла і продовжує збільшуватись.

Природно, що існування такого факту, як і утворення на його основі тенденції, яку можна умовно назвати «трансформація пацієнта у клієнта і загострення конкуренції за клієнта між лабораторіями»:

  • має важливі, й навіть революційні наслідки для ринку лабораторної діагностики в цілому;
  • містить визначальні виклики щодо підвищення конкурентоспроможності для керівників українських лабораторій.

Але про наслідки та виклики трохи нижче, а спочатку – спробуємо оцифрувати динаміку суспільної потреби у лабораторній діагностиці за допомогою такого загальнодоступного інструменту як GoogleTrends, який оперує показником «інтерес з часом», що показує популярність пошукових термінів відносно найвищої точки в Україні за останні два роки: 100 — це пік популярності терміну, 50 — популярність удвічі менша.

З вищевказаної таблиці, дані котрої може перевірити кожен, наочно видно, що на тлі кількаразового зростання коронавірусного показника «ПЛР тест/ПЦР тест» інші лабораторні індикатори зросли у 2-5 разів.

Тож повернімося до окреслення стратегічних наслідків вищевказаної тенденції для ринку лабораторних досліджень та викликів, які вона містить для керівництва конкретних українських лабораторій та діагностичних центрів.

Популярність пошукових термінів у Google
Популярність пошукових термінів у Google

Почнімо із наслідків для ринку в цілому, які ми бачимо наступними:

  1. Зростає попит на послуги лабораторій, а відтак збільшується загальна місткість ринку лабораторних досліджень.
  2. Збільшується навантаження на середньостатистичну лабораторію та підвищується важливість такого показника як «пропускна здатність».
  3. Збільшення попиту відбувається не стільки за рахунок корпоративного сегмента, скільки завдяки зростанню кількості звернень індивідуальних Клієнтів.
  4. Разом зі збільшенням попиту збільшується і пропозиція, а відтак зростає і конкуренція за одиничного клієнта.
  5. Збільшення конкуренції означає зростання вимог та очікувань клієнтів щодо якості обслуговування, доступності, зручності та швидкості надання послуг лабораторіями.

Іншими словами, ефективні заходи щодо підвищення конкурентоспроможності лабораторій та діагностичних центрів у 2021 році — уже не можуть обмежуватися лише закупкою нового обладнання та впровадження лабораторних інформаційних систем (це краще було робити ще вчора), а мають бути направлені на підвищення клієнтоорієнтованості.

Для цього варто поглянути на лабораторію очима своїх клієнтів. Особливої уваги потребують процеси взаємодії, такі як вибір досліджень, підготовка, візит для здачі біоматеріалу отримання результатів. І тут при нагоді стають онлайн-сервіси, які дозволяють зробити такі процеси зручними для клієнтів.

Сформувати замовлення на сайті лабораторії та оплатити його — допоможе зекономити час. Отримати результат через особистий веб-кабінет – прискорює та спрощує видачу результатів. Комунікувати з клієнтами через сайт та месенджери – зручний та зрозумілий канал.

Справді натхненними є приклади лабораторій, які вже здійснили зміни власного мислення, і перевели своїх пацієнтів до категорії клієнтів. Змінили підходи до комунікацій та взаємодії. Все це принесло їм ріст лояльності клієнтів, що безсумнівно позитивно позначається і на фінансових показниках.

Змінюйтесь і ви, та будьте ближчими до клієнтів!